درمان زگیل تناسلی با لیزر

درمان زگیل تناسلی با لیزر توسط پزشکان متخصص و باتجربه در کلینیک زیبایی زنان

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی نوعی بیماری پوستی عفونی است که عامل ایجاد آن نوعی ویروس DNA دار به نام HPV یا پاپیلومای انسانی است می‌باشد که تاکنون بیش از 100 تیپ مختلف آن شناسایی شده است.

زگیل تناسلی دارای بافتی نرم و برجسته است که بر روی ناحیه تناسلی خانوم‌ها و آقایان ظاهر شده و معمولا باعث درد، ناراحتی و خارش می‌شود.

وجود این ویروس در بانوان خطرناک‌تر است زیرا می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود.

علائم زگیل تناسلی یا ویروس HPV

مزایای درمان زگیل تناسلی با لیزر

- کاهش احتمال عود مجدد زائده‌ها
- درمان در یک جلسه
- بدون نیاز به پاسمان
- بدون نیاز به بستری شدن و بیهوشی
- کمترین میزان درد و خونریزی نسبت به دیگر روش‌ها
- هزینه مناسب نسبت به دیگر روش‌ها
- عدم ایجاد زخم
- قابل استفاده برای درمان انواع زگیل تناسلی داخل و بیرون واژن و مقعد
- قابل استفاده در دوران بارداری

هزینه درمان زگیل تناسلی با لیزر

هزینه لیزر زگیل تناسلی به عوامل مختلفی مانند حجم، تعداد و میزان گستردگی آن‌ها بستگی دارد. بطور کلی می‌توان گفتهزینه درمان با لیزر به مراتب از جراحی و روش های دیگر به صرفه تر است و نتیجه آن قطعی می باشد.

نحوه درمان زگیل تناسلی با لیزر

لیزر زگیل تناسلی جدیدترین روش درمان این عارضه است که نتایج آن در بیش از 90% موارد قطعی است.

در این روش با تابش اشعه لیزر co2 به عمق بافت زگیل، آن‌ها را از بین می‌برند و معمولا از آن برای زائده‌های بزرگ و با تعداد زیاد هم استفاده می‌شود. روش درمان زگیل تناسلی با لیزر معمولا در مطب یا کلینیک، تحت بی حسی موضعی و در زمان کوتاهی انجام می شود.

در این مرکز تمام مراحل درمان زگیل تناسلی طی میشود از قبیل نمونه برداری، لیزر زائده ها، تزریق واکسن و...
هرگونه سوال و شبهه ای در مورد ویروسhpv دارید میتوانید با مشاوران ما در ارتباط باشید : 09195331063

زگیل تناسلی در بانوان چیست؟

زگیل تناسلی نوعی بیماری عفونی است که به صورت زائده ای نرم در اندام تناسلی ایجاد می شود. عامل به وجود آورنده زگیل تناسلی ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی است. این ویروس عمدتا از طریق بیماری مقاربتی منتقل می شود و بروز این بیماری باعث درد، خارش و سوزش در ناحیه تناسلی می شود.

به طور کلی عامل تمام زگیل هایی که در بدن ایجاد می شوند، ویروس DNA دار HPV است. این ویروس دارای تیپ های مختلفی است که نوع کم خطر ویروس پاپیلومای انسانی سبب بروز زگیل تناسلی می شود. در برخی از موارد انواعی از HPV می توانند باعث بروز سرطان دهانه رحم شوند. بنابراین درمان زیگیل تناسلی با لیزر برای جلوگیری از گسترش ویروس ضروری است.

درمان زگیل تناسلی با لیزر

برای درمان زگیل تناسلی راه های مختلفی وجود دارد اما بهترین راه درمان این بیماری روشی است که تهاجمی تر باشد و به طور قطعی زائده های پوستی ناشی از ویروس HPV را از بین ببرد. درمان زگیل تناسلی با لیزر بسیار کارآمد بوده و باعث از بین بردن کامل زائده های پوستی خواهد شد.

در این روش از لیزر CO2 برای برداشتن زگیل های ناحیه تناسلی استفاده می شود. پرتوهای لیزر به عمق زوائد پوستی  نفوذ می کنند و باعث از بین بردن کامل زگیل ها می شوند. این روش بدون بیهوشی و با بی حسی موضعی در مطب یا کلینیک های پزشکی انجام می شود که در 90 درصد موارد نتیجه آن مطلوب و بدون بازگشت بوده است.

از لیزر CO2 فوتونا برای از بین بردن زائده های گوشتی و بزرگتر نیز استفاده می شود. کاهش عوارض جانبی از جمله سوزش، درد و التهاب در ناحیه تناسلی از جمله مزیت این روش نسبت به جراحی محسوب می شود.

تشخیص زگیل تناسلی

برای تشخیص بیماری زگیل تناسلی ابتدا فرد باید به پزشک مراجعه کند و تحت معاینه قرار گیرد. در صورت وجود زگیل تناسلی با در نظر گرفتن وسعت آن و میزان گسترش بیماری، یک روش مناسب درمانی انتخاب خواهد شد. در مواردی که زگیل تناسلی در قسمت های داخلی مقعد یا دهانه واژن باشد و با معاینه توسط پزشک تشخیص داده نشود، آزمایش خون یا پاپ اسمیر تجویز خواهد شد.

به طور کلی پیش از اقدام برای درمان زگیل تناسلی با لیزر فرد حتما باید آزمایش HPV بدهد. پزشک پس از اطمینان حاصل کردن از وجود زگیل در ناحیه تناسلی برای درمان بیماری دارو یا روش درمان خاصی را تجویز خواهد کرد. همچنین برای اطمینان از این که زگیل ها معمولی هستند یا از نوع تناسلی، باید از محل زائده ها نمونه برداری انجام شود. برای نمونه برداری، پزشک متخصص با وسیله ای به نام بیستوری بخش کوچکی از زگیل را در ناحیه تناسلی برداشته و در ظرف مخصوص قرار می دهد. این ظرف حاوی نمونه برای آزمایشگاه ارسال می شود و جواب نهایی 10-12 روز بعد آماده می شود.

درمان زگیل تناسلی

مزایا درمان زگیل تناسلی با لیزر

درمان زگیل تناسلی با لیزر یکی از بهترین روش های درمان بیماری زگیل تناسلی است. در بازار کرم ها و محلول ها مختلفی  برای درمان این بیماری وجود دارند اما روش لیزر نتیجه بدون بازگشت و بهتری دارد، زیرا لیزر با نفوذ به عمق بافت باعث نابودی کامل زائده های پوستی می شود. مزایا درمان زگیل تناسلی با لیزر به شرح زیر است:

•       زخم ناشی از لیزر برای نابودی زگیل ها به صورت سطحی بوده و نیازی به پانسمان ندارد.
  •       درمان زگیل با لیزر بدون بیهوشی و با بی حسی موضعی انجام می شود، بنابراین نیازی به بستری شدن نیست.
  •       زگیل های ناحیه تناسلی با لیزر به طور کامل از بین می روند و در 90 درصد مواقع بدون بازگشت خواهد بود.
  •       درد، خونریزی، تورم ناشی از لیزر بسیار کم خواهد بود و دوره نقاهت کوتاه دارد.
  •       هیچ اسکار یا لکه زخمی بر روی پوست باقی نمی ماند.
  •       لیزر روشی موثر برای نابودی زگیل ها است و برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند نیز مورد مناسب است.
  •       لیزر CO2 برای از بین بردن زگیل در دوران بارداری قابل استفاده است.
  •       احتمال ایجاد زخم یا عفونت بعد از انجام این روش وجود ندارد.
  •       تنها با یک جلسه لیزر، زگیل های تناسلی از بین خواهد رفت و اثرات موضعی این روش قابل کنترل است.
  •       درمان زگیل تناسلی با لیزر CO2 نتیجه بهتری نسبت به درمان با کرایوتراپی دارد.

معایب درمان زگیل تناسلی با لیزر

درمان زگیل تناسلی با لیزر روشی مدرن و کاربردی برای از بین بردن زائده های پوستی در ناحیه تناسلی است. استفاده از تکنیک لیزر در کلینیک زیبایی زنان استفاده می شود که در این روش هیچ گونه عارضه ای برای شخص ندارد. در برخی افراد عوارض کوتاه مدت از جمله احساس سوزش، اثر زخم یا درد پس از لیزر به وجود می آید که این موارد کاملا طبیعی است.

برای کاهش عوارض جانبی پس از انجام لیزر معمولا پمادهایی توسط پزشک تجویز می شود که این پمادهای ضد التهاب و ترمیم کننده باید مطابق دستور پزشک مصرف شوند.

توجه داشته باشید که روش لیزر برای همه زگیل های تناسلی قابل انجام است اما در مواردی مطابق نظر پزشک متخصص، برای زگیل های کوچک از روش های کم هزینه تر مانند دارو یا کرایو استفاده می شود.

هزینه عمل جراحی زگیل تناسلی با لیزر

استفاده از لیزر برای درمان زگیل تناسلی همواره کارآمد تر از سایر روش های درمان این بیماری عفونی است. لازم به ذکر است که هزینه درمان زیگیل تناسلی با لیزر نسبت به سایر روش های کرایوتراپی، الکتروکوتر و جراحی بیشتر است. هزینه جراحی زگیل تناسلی با لیزر به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

•       نوع زگیل ها در ناحیه تناسلی ( زگیل معمولی، کندلیوم، مولوسکوم یا پیران)
  •       میزان گستردگی و حجم زگیل ها در ناحیه تناسلی
  •       محل گسترش زگیل ها در ناحیه تناسلی (کشاله ران، واژن، مقعد)

برای تعیین هزینه دقیق جراحی زگیل تناسلی لازم است بیمار به صورت حضوری توسط پزشک متخصص معاینه شود تا میزان گستردگی زگیل در ناحیه تناسلی، نوع زگیل ها و... مشخص شود. به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از لیزر برای درمان زگیل تناسلی تنها در یک جلسه بوده و نتیجه قطعی دارد.

مدت زمان انجام عمل زگیل تناسلی با لیزر

با توجه به این که لیزر زگیل تناسلی در مطب پزشک و با بی حسی موضعی انجام می شود، مدت زمان انجام این عمل با لیزر 10-15 دقیقه است. دوره نقاهت این عمل جراحی نیز 2-3 روز بوده و لازم است بیمار پس از جراحی از کرم های تجویز شده آنتی بیوتیک و ضد التهاب استفاده کند.

دو هفته پس از عمل نیز لازم است از کرم های ترمیم کننده استفاده شود و بعد از لیزر ناحیه تناسلی، کشاله ران و مقعد باید خشک و تمیز نگه داشته شود تا از بروز عفونت در این ناحیه جلوگیری شود.

علائم زگیل تناسلی

زگیل تناسلی ممکن است در ظاهر هم رنگ پوست باشد اما به طور معمول با خارش و سوزش در ناحیه تناسلی همراه است. شکل ظاهری زگیل های تناسلی ممکن است تیره و درشت باشد یا به صورت اجتماعی از چند زگیل در یک منطقه ایجاد شده باشد. در مواردی زگیل تناسلی در دهانه رحم، قسمت های داخلی واژن و مقعد ایجاد شود و در ظاهر علائمی نداشته باشد. به همین دلیل ممکن است شخص تا مدت ها ناقل باشد. همین عوامل باعث می شود شخصی که در ظاهر علائمی ندارد، بیماری را از طریق رابطه جنسی حفاظت نشده به فرد دیگری انتقال دهد. بنابراین لازم است برای حفظ سلامت خود حتما از ابتلا به این بیماری عفونی پیشگیری کنید.

راه های انتقال زگیل تناسلی

عامل اصلی انتقال زگیل تناسلی، تماس مستقیم با بدن فرد آلوده است. این بیماری معمولا در حین برقراری رابطه جنسی منتقل می شود و میزان شیوع آن در بین مردان و زنان یکسان است اما زنان در این بیماری آسیب پذیرتر هستند. معمولا رابطه جنسی به عنوان عامل اصلی انتقال زگیل تناسلی شناخته شده است اما مواردی هم وجود دارد که بدون رابطه جنسی به این بیماری مبتلا شده اند. به طور کلی عوامل تاثیرگذار در انتقال زگیل تناسلی عبارتند از:

•       مصرف انواع نوشیدنی الکلی
  •       مصرف مواد مخدر
  •       افرادی که دارای سیستم ایمنی بدنی ضعیف می باشند.
  •       افرادی که به اصول اخلاقی پایبند نیستند و روابط جنسی کنترل نشده دارند.
  •       در افرادی که به ایدز مبتلا هستند احتمال ابتلا به زگیل تناسلی زیاد است.
  •       کسانی که اصول بهداشت فردی را رعایت نمی کنند.
  •       افرادی که در معرض تجاوز جنسی قرار گرفته اند.
  •       انتقال ویروس HPV از مادر مبتلا به نوزاد امکان پذیر است.
  •       کسانی که به سایر بیماری های مقاربتی از جمله STD مبتلا هستند در معرض زگیل تناسلی نیز می باشند.

زگیل تناسلی عارضه ای است که  بر اثر ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود. این بیماری عفونی با روش های مختلفی از جمله لیزر CO2 فوتونا، عمل جراحی و... قابل درمان است. درمان زگیل تناسلی با روش لیزری نسبت به سایر روش ها نتیجه بهتری دارد و باعث از بین رفتن کامل زوائد پوستی می شود. هزینه درمان زگیل تناسلی با لیزر نسبت به سایر روش ها کمی بیشتر است. بسته به نوع پیشروی بیماری و وسعت آن، هزینه درمان زگیل تناسلی با لیزر متفاوت خواهد بود

پزشکان جراح زیبایی زنان

دکتر گلناز دشتی